معاون آموزشی وزارت علوم:هدف طرح تحول آموزش ایجاد دانشگاه حکمت بنیان است

معاون آموزشی وزارت علوم:هدف طرح تحول آموزش ایجاد دانشگاه حکمت بنیان است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه مازندران، قاسم عمو عابدینی چهارشنبه شب در نشست تبیین طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم و طرح های تحولی دانشگاه مازندران با بیان اینکه چهار چالش اساسی در سند تحول دولت سیزدهم در بخش وزارت عتف مربوط به تحول آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است ، افزود: با تشکیل کمیته های تخصصی کارآمد، تدوین برنامه های تحولی دانشگاه‌ها بر مبنای حل این چالش ها آغاز شده است.
عمو عابدینی با اشاره به چالش های مورد توجه در بخش‌های مختلف آموزشی، فناوری، فرهنگی و حکمرانی اظهارداشت: سند تحول آموزشی در ادامه ریل گذاریهای گذشته با اصلاح ساختارها و تعریف فرایندهای نوین است و بر همین اساس در یک بازه زمانی کوتاه مدت دو ساله انجام خواهد شد.
وی به تشریح سند تحول آموزش پرداخت و نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش های تحول آفرین و چالش‌ها، عوامل مرتبط با آنها، راهبردها و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از بخش های اصلی سند تحول برشمرد.
معاون آموزشی وزارت علوم به چالش های ناکارآمد در اداره دانشگاهها و عوامل و راهبردهای آن اشاره و طرح های راهبردی و کلیدی تحقق حکمرانی دانشگاه های آینده را دارای رویکرد ایرانی- اسلامی و حکمت بنیان بیان و خاطر نشان کرد: وجود رشته های مشابه بدون توجه به ظرفیت ها و آمایش آموزش عالی منطقه ای و سرزمینی در دانشگاه‌ها، دستاوردی جز دانش آموخته بدون شغل در بر نخواهد داشت این در حالی است که می توان با ظرفیت‌های علمی استادان و نخبگان هر استان و منطقه محتواهای جدید تعریف و به دانشگاههای مساله و جامعه محور تبدیل شد.
عموعابدینی با بیان اینکه ۵۰ درصد مشاغل تا ۱۰ سال آینده از بین خواهند رفت خواستار بررسی رشته های دایر در دانشگاه‌ها و کم کردن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته هایی شد که در آینده کاربردی نخوهند داشت و افزود: مطابق آمارها ظرفیت قابل توجهی از صندلی دانشگاهها با عدم اقبال از سوی داوطلبان روبرو شده است و این مساله نشان دهنده دغدغه نسل جدید برای مهارت آموزش و آینده شغلی است.
وی از استان مازندران به عنوان یکی از استانهای شاخص با ظرفیت‌های چشمگیر طبیعی است که همراه با ظرفیت علم و فناوری و نخبگانی و برنامه ریزی تحولی، رشد و ارتقا بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف صنایع و اقتصاد دریایی، کشاوزی, دامپروری و صنایع غذایی ایجاد کند.
عمو عابدینی از مدرک گرایی یک مشکل به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های کشور یادکرد و با انتقاد از اینکه همه دانشگاه‌ها می خواهند به دانشگاه جامع تبدیل شوند گفت: دانشگاه‌ها باید با ماموریت های محلی – منطقه ای و ملی تعریف شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تحول در محتوای درسی از مهم ترین نیازهای دانشگاه‌ها کشور است ادامه داد: محتوای دروس باید حرفه ای و در راستای حل مسائل کشور باشد.
وی تصریح کرد: باید دانشکده ها از ساختار گروه محوری به برنامه محوری و استاد محوری تغییر یابند و توجه به بین رشته ای ها و ماموریت گرایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت جدی عملیاتی شود.
عموعابدینی در بخش دیگری از سنخانش از دانشگاه‌ها خواست تا مطابق ظرفیت‌های موجود سند تحول خود را تهیه نمایند و دانشگاه‌ها جامع در هر استان پیشران این مساله باشند.
در این نشست همچنین رحمت عباس نژاد معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بیاناتی این دانشگاه را از دانشگاه‌های پیشرو در عملیاتی کردن طرح سند تحول آموزش عالی برشمرد و اظهارداشت: با اراده ریاست دانشگاه و تلاش و همکاری مجدانه اعضای هیات علمی ۲۰ طرح به دبیرخانه کمیته تحول دانشگاه مازندران ارسال شد که با توجه به فرصت جلسه امروز هفت طرح ارائه خواهد شد. عباس نژاد با قدردانی از حضور دکتر عمو عابدینی و مدیران وزارت عتف خواستار حمایت و ÷شتیبانی مسولان برای عملیاتی نمودن طرح تحول دانشگاه مازندران شد.
در این نشست طرح های پیشنهادی اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران با موضوعات: تحقق برنامه تحول آموزش در برنامه راهبردی دانشگاه مازندران، گسترش دانشکده علوم دریایی برای تاسیس پردیس علوم دریایی دانشگاه مازندران، گفتمان پارادایم‌های تحولی در آموزش عالی، نقش زبان و ادبیات فارسی در دیپلماسی فرهنگی، گردشگری و آموزش عالی، استفاده از فناوری های نوین در طرح تحول آموزش عالی، ربات‌های پهپادی (مکاترونیک) در حضور عمو عابدینی و مدیران آموزشی وزارت عتف، رئیس و معاونان دانشگاه مازندران و روسای برخی از دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.